چنانچه فکر میکنید راه اندازی یک مجموعه و شروع کسب کارتان کار غیرممکن نشدنی است بعد از خواندن این مطلب نظرتان عوض خواهد شد.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی
اکثر جریان های کارآفرینان در مورد برای چه و چطور راه اندازی کردن کسب کارشان همراه با انگیزه برای من و شما است. ش هرچی که باشه (یک ایده، یک حامی یا تجربه) هرکارآفرینی یک داستانی برای گفتن دارد، اینکه چطور و از کجا شروع کردند بعد چگونه بهشان الهام شد که کسب و کارشون رو به سمت دیگری هدایت کنند …

اما با تمام نکات مثبتی که این جریان ها دارند… نکته بد نیز دارد.
فرد شنونده حس می نماید کارآفرینها یا افراد ثروتمند خودساخته از اول میدانستند قرار از چه کاری,چه محصولی، به چه مشتری و چه زمانی بفروشند و بعد از کلی فکر کردند خوب شدند ! اما اینطور نیست.

افرادی که امروزه کارآفرین موفق به شمار میروند روزی مثل بسیار از افراد عادی دیگر اصلا ممکن است فکرش رو هم نمیکردند که یک روزی ممکن است ثروتمند یا اصلا کارآفرین شوند.

اما برای شروع یک نقشه راه برایتان آماده کرده ایم.
شما با خواندن این 8 قدم شمای کلی راه اندازی کسب و کار دستتان خواهد آمد. اینکه از کجا شروع کنید، چه زمانی تمرکزتان را بر روی چه کاری بگذارید … این مراحل به شما نشان میدهد از کدام مسیر بروید ولی راهتان را خودتان باید انتخاب بکنید .

قبل از خواندن توصیه میکنم این مطلب را قطعا بخوانید : من میخواهم کارآفرین شوم, از کجا شروع کنم؟ (سیر تا پیاز تبدیل شدن به کارآفرین میلیونر)

از ایده تا راه اندازی کمپانی در 8 قدم :

1. یک محصول تولید بکنید : به نظر بدیهی می آید؟ به همین علت 70% کسب و کارها شکست میخورند. زیرا تولید محصول را مساوی با تولید ایده میدانند. شما برای تولید محصول باید ابتدا نیاز بازار را درک بکنید بعد ایده پردازی بکنید . محصول شما قرار نیست بهترین محصول ذهنتان باشد بلکه محصول شما باید همانی باشد که نیاز/مساله را به بهترین نحو رفع می نماید .

قدم اول یعنی تولید محصول 30% از نقشه مسیر را به خود اختصاص میدهد…پس کوتاهی نکنید.



2. فروشنده (ویزیتور) و مهندس استخدامی کنید: شما فروشنده یا ویزیتور مهندسین بخش را به خاطر نیاز امروزتان استخدامی نمیکنید. بلکه برای 12 تا 18 ماه آینده تان استخدامی میکنید. آنها قرار نیست مساله امروز (فروش) کم را حل کنند ؛بلکه آنها قرار است مساله همیشگی (فروش کم) را برای یکسال تا 18 ماه آینده حل کنند. پس در استخـدام کارمندانتان خوبتر است بلند مدت فکر بکنید هیچزمان برای نیاز امروزتان استخدامی نکنید.


3.تمرکز: هر شرکت ی 2 گزینش دارد (خدمات محصول)، بهترین شرکـت ها فقط بر روی یکی از مسائل خدمات یا محصول تمرکز میکنند. یک تصمیم درست و قطعی میتواند اکثر تصمیماتتان را به سمت اهدافتان هدایت نماید . هرگز این نکته را فراموش نکنید که این دو سبک – خدمات/محصول- نمیتوانند با همدیگر ارائه شوند.


4.تنها شروع کن: تاکتیک ها استراتژی را توجیه میکنند. تا میتوانید در شروع سرعت کار را ببرید بالا چه در تولید, چه در فروش … زیرا شما زمان بیشتری باید به آزمون خطا نیازسنجی بازار اختصاص دهید. هرگز بیش از میزان وارد جزییات اولیه نشوید زیرا در ابتدای کار بزرگترین و نتیجه بخش ترین قسمت شروع آن است ! هیچ کسب کاری بعد از ملاقات با اولین مشتری اش خط مشی اش ثابت باقی نمانده.


5.شکست بخور: زمانی که مجموعه راه اندازی شد و محصول را خواستی وارد بازار کنی، بسیار با اهمیت است که زود تر شکست بخورید تا زودتر خوب شوید. رد شدن محصول توسط مشتری شکست است، مساله حمل و نقل پیک و … میتواند شکست باشد و … با اهمیت نیست چی باشه باید زود تر شکست بخورید تا پیشرفت بکنید . نباید 2 سال بگذارید بر روی طرح کسب کار و … تا از شکست پیشگیری بکنید بلکه بهتره وارد کار بشید بعد به نسبت بازار کار برنامه ریزی بکنید زیرا تا قبل از آن هرچیزی را که در نظر بگیرید در حد یک فرضیه است !

شما با شکست میل کردن فرصت یادگیری بدست خواهید آورد. برای مثال مشتری محصول شما را نخرید (شکست) چرا نخرید؟ (فرصت یادگیری) پس اگر این کار رو انجام بدید خواهد خرید؟ (فرصت رشد) پس نتیجه میگیریم شکست چیز بهتر یست اگر بیش از 2بار به شکل روی ندهد !


6.تمام مشتریان را در نظر بگیرید: حال که میخواهید افزایش بکنید ممکن است از 10 مشتری 10 نظر شنیدید به کدامشان عمل خواهید کرد؟ طبیعتا نسبت میگیرید رای اکثریت را اعمال میکنید اما شرکت های تازه تاسیس و کارآفرینان نوپا در دام مشتری خوب می افتند. آنها مشتری پیدا کرده اند که به شدت راقب است محصولی را از آنها بخرد که خودش سفارشش را میدهد زیرا میداند آنها نوپا هستند به حرف او گوش خواهند کرد.

این یعنی فقط برای یک مشتری فرصت یادگیریشان را تلف میکنند نهایتا در حد مشتری افزایش میکنند. ممکن است نظر آن مشتری مثبت باشد و محصول نهایی را از شما بخرد ولی دیگر مشتریان چی؟ پس باید تمام مشتریانتان را در نظر بگیرید.


7.یک تیم برای موفق یت مشتریتان ایجاد بکنید : اکثر شرکت ها با رعایت 6 وهله فوق قادر به دستیابی به موفق یت برای بازه 1 یا 2 سال ابتدای کسب و کارشان هستند بعد شکست میخورند… چرا؟

آنها تماما انرژیشان را صرف بخش فروش و بازاریابی شان کرده اند و از نوآوری در بخش محصول تیم و شرکت غافل مانده اند (توصیه می شود قطعا این مقاله را بخوانید)

شما بعد از راه اندازی و افزایش مجموعه باید تیم خوب تشکیل دهید تا فکر و ذکرش نوآوری رفع نیازهای ظهور شده مشتری باشد. ممکن است محصول شما نیاز مشتری را برطرف نماید اما برای همیشه؟ طبیعتا خیر. پس تیمی داشته باشید که بی وقفه بدنبال نیازها و مشکلات مشتریان باشد و کالاها جدید ی تولید نماید .


8.شراکت بکنید : شما با رعایت 7 وهله فوق میتوانید یک مجموعه خوب و با دوام ایجاد بکنید که سودی عالی به نسبت کارمندی(!) به شما میدهد زیرا شما سختی ها مسائل ی پشت سر گذاشتید که افراد عادی حاضر نشدند چنین کاری کنند.

اما… کمپانی شما نمیتواند به راحتی تبدیل به یک شرکت بین المللی ,بزرگ جهان ی شود مگر اینکه بتوانید هوشمندانه شراکت بکنید . شما باید با کمپانی های هم رده و یا رده های بالاترتان وارد مذاکره برای شراکت ادغام شوید. نباید فقط به مهارت های خودتان و تیم تان بازار هدفتان بسنده بکنید باید افق های دورتری را مورد هدف قرار دهید.

هر مجموعه بنامی که تارخچه آنرا بخوانید خواهید دید که بزرگترین جهش شان را در دوره شراکت با یک مجموعه نیز رده یا بالاتر از رده کمپانی شان ؛انجام داده اند.